fredag 12 december 2008

Lager på lager







För närvarande ligger tre lager epoxi utanpå det första glasfiber/epoxilagret. När jag råkade få släpljus på ytan före det senaste epoxilagret blev jag ganska förskräckt. Det var bara att börja om på nytt med slipningen som man i sin enfald trott var tillräcklig. Först med långkloss och torrslippapper grovlek 60 men efter en stund när resultatet blev skralt med slipmusen och grovlek 80. För säkerhets skull fick släpljuset vara kvar vid pålägget av sista epoxilagret. Jag har även lagt ytterligare ett lager med glasfiber under fören eftersom jag vet att man förr eller senare går på en grund.
Under detta lager finns numera inlagt det kommande namnet på kajaken. Detta är en datautskrift på ett speciellt transparent papper som jag efter många försök lyckades hitta. Namnet är naturligt för mig. I början på denna blogg presenterade jag min fars egenhändigt konstruerade och byggda segelkanot ”Frisco”. På bilden i mitten syns min segelkanot som jag hade i början av sextiotalet "Frisco ll. Även denna kanot konstruerad av min far.
Fotot är taget av min seglarkompis från den tiden, Göran De Geer.
”Frisco 3” blev ett helt logiskt namn på bygget och en hommage till min far.
Jag har även börjat att bygga ett roder, man får ta vara på tiden när epoxilagren härdar ut ordentligt. Det som syns på den sista bilden är halva gångjärnet till detta. Jag tror att det kommer att bli ytterligare ett lager epoxi efter en ny slipning innan jag vänder skrovet på rätt köl

Inga kommentarer: